تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/06/05 - 05:10
کد خبر: 480231

نگاهی بر چالش‌های بخش صنایع کشور؛

محمدی: صنایع زمستان گاز و تابستان برق ندارند/ راغفر: ایران از مستعدترین کشورها برای توسعه انرژی‌های پاک است

محمدی: صنایع زمستان گاز و تابستان برق ندارند/ راغفر: ایران از مستعدترین کشورها برای توسعه انرژی‌های پاک است

شرکت توزیع برق در چند روز گذشته اعلام کرده است: برق ۵۵ مشترک اداری پرمصرف دیگر در پایتخت قطع شده است و همه ادارات تهران تا پانزدهم شهریور موظف به رعایت دستورالعمل‌های مدیریت مصرف برق هستند تا مصرف برق کنترل شود. اما بر اساس آنچه کارشناسان و صنعتگران می‌گویند مشکل برق ریشه‌ای‌تر از آن است که با چنین اقداماتی برطرف شود و اقدامات بنیادی‌تری می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مشکلات مربوط به صنعت برق علاوه بر اینکه دغدغه دولت و تولیدکنندگان برق بوده، ذهن کارشناسان و سایر صنعتگران را نیز به خود مشغول داشته است. بسیاری از تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر پیام‌هایی دریافت کرده‌اند که آنها را به قطعی‌های فزاینده و بیشتر برق بخش صنعت بشارت می‌دهد! اما کارشناسان و صنعتگران درباره بحران صنعت برق دقیقا چه می‌گویند؟ بحران برق چگونه در سایر بحران‌ها ضرب شده و اوضاع تولید را پیچیده‌تر کرده است؟

حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در این زمینه معتقد است: کشور ما یکی از مستعدترین کشور‌های دنیا برای توسعه انرژی‌های پاک به ویژه انرژی خورشیدی است. اما متاسفانه شاهد سرمایه گذاری خاصی در حوزه انرژی کشور نیستیم. به همین دلیل نیز در زمستان با کمبود گاز و در تابستان با کمبود برق رو به رو هستیم. بزرگ‌ترین قربانی در این میان، صنعت است.

اولویت تقسیم برق در کشور بیشتر به مصارف خانگی اختصاص پیدا می‌کند تا به صنعت که تولید و اشتغال و جذب ثروت انجام می‌دهد. این شیوه مدیریت کشور است که ایراداتی دارد، چرا که سرمایه گذاری لازم را در بخش‌های کلیدی و پایه‌ای انجام نداده است.

مهرداد صادقی نکو، رئیس انجمن پلاستیک استان تهران نیز در این زمینه با گلایه از قطعی‌های برق می‌گوید: حتی در کشوری مثل سوریه هم برق شهرک‌های صنعتی را قطع نمی‌کنند! برای مدیریت برق، به راحتی می‌توان صبح‌ها برق مجتمع‌های تجاری طبقاتی را قطع کرد. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

مجید محمدی ، رئیس کمیسیون دانش ینیان اتاق تعاون می‌گوید: وضعیت صنایع خوب نیست و صنایع زمستان گاز و تابستان برق ندارند. این قطعی‌ها به صنایع ضربه زده است. همچنین محصولات خارجی دانش بنیان که مشابه داخلی دارد به راحتی وارد می‌شود و این رانت نیز به صنایع ما ضربه می‌زند. کشور پاکستان بازار خوبی برای ماست، اما آن را رها کرده‌ایم. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

فرزاد خانی‌پور، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاون نیز معتقد است: قطعی برق شهرک‌های صنعتی به هفته‌ای دو روز رسیده و در شهرک صنعتی که خودم در آنجا مستقر هستم، هفته ای دو روز برق ما را قطع میکنند. روزهای جمعه نیز تعطیل است و چهار روز بیشتر کار نمی‌شود. کمبود نقدینگی نیز به ماضربه زده است. جزئیات بیشتر را در این کلیپ ببینید: 

 ضربه به تولید !

همانطور که مشاهده شد صنایع از قطعی‌های مکرر برق ناراضی هستند. پرسش اینجاست که وقتی در کشور جنگ‌زده‌ای مانند سوریه نیز حتی‌الامکان از قطع برق صنایع جلوگیری می‌شود و برق‌رسانی به بخش صنعت نسبت به بخش‌های تجاری در اولویت است ما چگونه هنوز به این بلوغ نرسیده‌ایم؟

قطع برق ۵۵ مشترک اداری پرمصرف 

شرکت توزیع برق تهران بزرگ روز گذشته اعلام کرد: برق ۵۵ مشترک اداری پرمصرف دیگر در پایتخت قطع شده است و همه ادارات تهران تا پانزدهم شهریور موظف به رعایت دستورالعمل‌های مدیریت مصرف برق هستند تا مصرف برق کنترل شود. اما بر اساس آنچه کارشناسان و صنعتگران می‌گویند مشکل برق ریشه‌ای‌تر از آن است که با چنین اقداماتی برطرف شود و اقدامات بنیادی‌تری می‌طلبد.

گزارش از حسین احسانی‌زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top